Preliminär Essä

Nu finns min preliminära essä för åskådan på följande länk:
http://public.iwork.com/document/?a=p287646144&d=Twitter.pages 

Lämna gärna en kommentar här i bloggen med kritik och förslag!

6 responses to “Preliminär Essä

  • Brunetten Fia

    Hej Emil!

    Jag tycker att du har jobbat bra med essän. Du har börjat med att förklara Twitter på ett bra sätt, även för dem som inte vet vad Twitter är för något blir lätt insatta i ämnet, då du förklarar det bra redan ifrån grunden. Som, vad Twitter är och vad det är till för och vad man gör. Det märks även att du vet vad du pratar om.

    Jag tycker att det var intressant att även få ta del utav dina egna erfarenheter som du tar upp i din diskussion, på så sätt ger du även din essä en personlig touch. Det var intressant att få höra insikten du gav om hur mycket man kan göra med 140 tecken, så förstår man att det inte alls är en begränsning utan ett hjälpmedel för att bli så effektiv som möjligt. Då jag själv inte har haft Twitter tidigare utan skaffade ett konto där när jag började med denna kurs. Själv tycker jag att det kan vara svårt att lyckas korta ner det man vill säga med 140 tecken. Men som sagt det är effektivt och säkert en vanesak. Har man väl kommit in i det och använt Twitter ett tag, så lär man nog sig att kunna uttrycka sig med endast 140 tecken. Samtidigt känns det som att du har jobbat med korrekturläsningen kring din essä, då jag inte kan hitta några stavfel.

    Jag vet dock inte om jag själv kommer på något annat att kunna ta upp kring din essä, jag tycker att du har fått med allt. Dock hittade jag en sida som tar upp vart Twitter är mest populärt i världen, vilket tydligen
    är Sydamerika och Indonesien. Samt att även Twitter ska vara kvinnodominerande. Huruvida detta stämmer och om detta passar in i din essä, får du själv avgöra. Jag har tagit med sidan under källförteckningen.

    Själv har jag även fått en ny insikt när jag har läst din essä kring Twitter, då jag har börjat att använda den tjänsten. Så jag vill tacka för en intressant essä och samtidigt säga bra jobbat.

    ~ Ann-Sofie

    Källförteckning:
    Kreafonbloggen (2001). Internationella trender och statistik i sociala medier (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.kreafonbloggen.se/tag/populara-sociala-medier/ (2011-05-30)

    • antonemilaslund

      Roligt att jag har tillfört dig något! Att ta upp lite om geografisk utsträckning och om det är viss skillnad mellan män och kvinnor vore kanske också intressant att ta upp och jag ska se efter om jag inte kan få in det i flowet någonstans.
      Tack för dina åsikter! 🙂

  • joakimeklund

    Essä kommentar av Joakim Eklund
    http://joakimeklund.wordpress.com/2011/05/30/95/#more-95

    Gör även ett försök att få till det här…

    Eftersom jag är lite motståndare till allt det här med att lägga ut sitt liv på internet så var det här verkligen en intressant tolkning. Det enda egentligen jag har att säga är att du borde kanske undvika Wikipedia som källa då vem som helst kan lägga till information där, och den anses inte tillförlitlig.
    Istället borde du vända dig till Dom Sagolla, en av killarna som var med och startade twitter. Han har skrivit en bok som heter ”140 CHARACTERS a style guide for the short form” och även gjort ett inlägg på sin hemsida om hur det startade. Mycket mer exakt än så kan det aldrig bli, om man inte bortser från att höra alla som var med och grundade…
    Sagolla, Dom (2009-01-30). How Twitter Was Born.[Elektroniskt].
    Tillgänglig: [2011-05-29].
    När det gäller din vetenskapliga atrikel har jag inte haft möjlighet att kolla detta, men jag misstänker att du har full koll på detta.
    Småsaker:
    • Sid 6. Textrad 12 ”docl” istället för ”dock”
    • Under beskrivning så har du angett sida 4518 som din källa, har denna bok/artikel verkligen så här många sidor?

    I övrigt tycker jag du har gjort ett mycket bra jobb.
    Joakim Eklund 2001-05-30

    • joakimeklund

      Såg inte så bra ut, var vänlig och klick apå länken för att se det betydligt mer lättläst 😉

    • antonemilaslund

      Jag har kollat på stavningen och även redigerat lite text och använt ditt föreslagna alternativ till Wikipedia, som du säger så återfinns det jag tagit upp där och det är en bättre källa en Wikipedia. Tackar och bockar för det!

Kommentera

