Review, Strömmande Media.

Det här är en review av Mats Söderbergs essä om Strömmande Media som återfinns i sin helhet på följande länk: http://matssod.wordpress.com/2011/05/26/essa/

Jag läser igenom essän och känner att stavning och struktur inte riktigt känns helt genomarbetat och kanske skulle behöva ytterligare tid och omtanke för att ge innehållet en så god chans som möjligt. Jag kan anta att många fel där det saknas mellanrum och där listor inte innehåller brytningar mellan punkterna kan bero på att texten är kopierad från ett dokument. Värt att se över då det ger mervärde till det du har skrivit.

Jag tycker du i det stora hela tar upp sådant som är av värde för användaren även om det kanske är lite kort och möjligen på sina ställen svårt att förstå för någon som inte är insatt i ämnet. Till exempel drar du exempel på olika codec’s som används för olika tekniker men det framgår inte riktigt för den dumme vad en codec är. Ett bra tips jag vill ge när man skriver essäer, rapporter och uppsatser är att tänka att det man skriver inte är för läraren utan för en person som inte är insatt i ämnet. Tänker man att man skriver till läraren som undervisat det man skriver så är det enkelt att man helt omedvetet lämnar ute sådant som egentligen är ganska viktigt just eftersom man vet att ens lärare känner till det. Om man däremot tänker sig att man skriver till en person man vet saknar kunskaper om ämnet så fyller man ofta utan att tänka på det i mer information för att förklara termer och begrepp som annars verkar självklara. Läs igenom det hela en gång till och tänk att du kanske skriver till den där läraren du hade i gymnasiet som tog avstånd från allt vad datorer och teknik var och se om det känns som att personen kommer kunna hänga med.

Jag uppskattar att du har tagit upp punkt för punkt hur man kommer igång med streaming från sin egen dator och även tänkt på hur man går tillväga för olika operativsystem, jag som sitter med en mac är van att få trixa lite själv för att kunna hänga med i guider som oftast enbart tar upp windows men här har du tänkt ett steg längre vilket jag vill ge beröm för. Jag känner mig inte helt säker på vad du har tänkt dig med din essä men något jag skulle vilja ha med oavsett om du enbart tänkt gå igenom ”sändning” av material är hur man som användare tar del av strömmarna. Lite tekniskt och lite snabba fakta bara för att knyta ihop säcken tycker jag vore trevligt.

Det sista jag tänkte ge dig lite kritik på är referenshanteringen med Harvardsystemet. Jag själv känner mig rätt osäker på hur man gör korrekta hänvisningar och har provat lite olika kreativa sätt att hänvisa med varierande resultat. Dina källor verkar vara pålitliga men jag förstår inte riktigt hur du använt dem i din text så det vore kanske bra att ta en titt i Harvard-guiden av M. Melén (2005) vilken innehåller den bästa informationen jag har lyckats hitta. Även om inte vart enda fall står rakt upp och ner i dokumentet så kan man få mycket hjälp och bra överblick på systemet och i många fall räkna ut hur man ska göra genom att vara lite kreativ.

Lycka till med arbetet!

Referenser

Melén, Margareta (2005). Miniguide till Harvardsystemet. [Elektronisk]. Högskolan Väst, Trollhättan. Tillgänglig <http://www2.bibliotek.hv.se/public/pdf/harvard05.pdf> [2011-05-29]

Kommentera

